![]() |
Цінові питання ретельно вивчали представники міськради, облради та громадської організації «Українська Антикорупційна Асоціація». Як повідомили «Вечірці», на двадцяти маршрутах із початку нового року підняли вартість проїзду на 1-2 гривні. Ще 53 маршрути подорожчали із 30 січня. Аргументація стандартна: мовляв, піднялись ціни на паливно-мастильні матеріали і підросла мінімальна зарплата (хоча, до чого тут «мінімалка» — невідомо). Проте, як показує аналіз, подорожчання зумовлене не фінансовими збитками з боку підприємств-перевізників, а корупційними виплатами так званим «кураторам».
— Ми провели дослідження ринку маршрутних перевезень, — розповів лідер ГО «Українська антикорупційна асоціація» Олександр Аронець. — Як свідчать його результати, підвищення цін на проїзд зумовлене не катастрофічним економічним становищем підприємств-перевізників, а корупційними схемами, за якими нині функціонує ринок перевезень. Підвищуючи на одну-дві гривні вартість проїзду, перевізники віддають ці кошти як хабар чиновникам та державним службовцям, від яких отримали право здійснювати перевезення.
Суть «чорних схем» доволі проста: «потрібні» компанії-перевізники здобувають перемоги у конкурсах, а на знак «вдячності» виплачують щомісячні «преміальні», згідно з домовленостями з членами конкурсних комітетів. Річна сума таких «відкатів» лише з одного столичного маршруту подекуди доходить до 900 тис. грн (в області — до 1,5 млн грн).
Таким чином фінансові обсяги «сірого» ринку перевезень у маршрутках коливаються в межах 600-800 млн грн. За неофіційними даними, третина виручки з кожного рейсу передається «кураторам». Як наслідок, подорожчання вартості проїзду — це і є та корупційна «рента», котрою перевізники змушені віддячувати за можливість працювати на високодохідних маршрутах.
Свою лепту вносять і представники комунального транспорту: волею чи неволею вони віддають свої депо під різні забудови, зменшують кількість трамвайно-тролейбусних маршрутів, сприяючи підвищенню обороту (а відповідно — і прибутків) для перевізників. За спостереженнями киян, лише на тролейбусному маршруті № 26 кількість
«рогатих» скоротилася з 20 до 8. Натомість пасажирів возять 20 нових незручних маршруток. Це також сприяє збільшенню прибутків для приватних перевізників і погіршує умови проїзду для простих людей. Бо негабаритні автомашини не можуть справитися з проблемами пасажиропотоку у години пік.
Крайніми, звісно, є пасажири, які не лише переплачують, а й душаться у салонах. Який вихід? На переконання експертів, щоб вирішити проблему захисту інтересів киян, треба відмовитися від паперових грошей для розрахунів. У такому разі одразу припиниться потік «чорного кешу» до кишень корупціонерів. Звісно, для цього необхідно запровадити безготівкову форму оплати. І тоді вартість проїзду може зменшитись, як мінімум, на третину. Адже перевізники будуть самі зацікавлені в обліку кожного, хто входить до автосалону.
Щодо справжніх прибутків «хазяїв» маршруток, то їх можна буде визначити лише у разі введення карткової системи оплати проїзду. Але валідатори, які вже давно купили за бюджетні кошти, лежать й досі на складі. Чому ця проблема не вирішується, наразі невідомо.