Головне контрольно-ревізійне управління вісімнадцять місяців перевіряло ефективність використання сільськогосподарських угідь запасу та резервного фонду, які перебувають у віданні міських, районних, сільських та селищних рад. З майже шести тисяч об’єктів, де побували контролери, порушення виявили у господарській діяльності чотирьох тисяч органів самоврядування, земельних ресурсів та безпосередньо користувачів.
Безгосподарність вражає своєю масштабністю: 800 тисяч гектарів державних сільгоспугідь облогували, в результаті чого було втрачено понад 21 мільйон гривень. Ще 400 тисяч гектарів використовувалися самовільно або без договорів оренди, від чого місцеві бюджети збідніли майже на 10 мільйонів гривень. Якщо до цього додати понад 34 мільйони втрат через недостатній контроль з боку самоврядних органів, то виникає логічне запитання: чи був взагалі господар у цих земель?
Виявляється, був і є, але поганий. З майже 42 мільйонів гектарів сільгоспугідь 6,6 мільйона — землі державного запасу та резервного фонду. Саме ними й розпоряджаються (на жаль, неефективно) 11 тисяч органів самоврядування. Досить часто розмір орендної ставки на місцях занижувався і був у кілька разів менший за земельний пай. Договори оренди укладалися з порушенням закону, через що стягти заборгованість було дуже важко, а то й практично неможливо через відсутність відповідного механізму. Навіть облік заборгованості з орендної плати не вівся. До нього не потрапило і не було своєчасно стягнуто з орендарів понад 16 мільйонів гривень. Приміром, у Харківській області не відображено у звітах понад 3 мільйони гривень, у Вінницькій — 1,5.
Зловживання допускалися й при паюванні земель, які передавалися у колективну власність сільгосппідприємствам і організаціям. 140 гектарів із запасу та резервного фонду вартістю 1,3 мільйона гривень незаконно передали громадянам, які не мали права на земельну частку. Інколи ці ділянки надавалися школам, лікарням, а ті в свою чергу здавали їх у суборенду без визначення розміру орендної плати, і бюджет таким чином не отримував від користувачів жодної копійки.
У результаті перевірок КРУ з незаконного користування повернули 93 тисячі гектарів землі. Поновлено заборгованість з орендної плати на суму 14,6 мільйона гривень. За ті 613 тисяч гектарів, які використовувалися без укладання договорів оренди, було донараховано 11,4 мільйона гривень, з яких половина надійшла до бюджету. Ще близько двох мільйонів поповнили місцеві скарбниці у зв’язку з підвищенням орендної плати там, де вона була надто низькою.
У випадках, де порушення законодавства контролери не пов’язали зі злими намірами, винуватці відбулися легким покаранням: 426 посадових осіб було притягнуто до адміністративної відповідальності, ще 520 — до дисциплінарної. За фактами ж самовільного та безплатного використання земель запасу і резервного фонду матеріали передано до правоохоронних органів. Якщо всі 870 справ буде розглянуто, казна зможе поповнитися ще 14 мільйонами гривень.
За словами керівників контрольно-ревізійного відомства, щоб навести лад у цій сфері, треба провести суцільну інвентаризацію земель та змінити деякі законодавчі акти. Скажімо, Закон “Про оренду землі”. У ньому варто поновити норму про централізацію орендної плати за державні землі на спеціальних бюджетних рахунках, залишивши на покриття видатків органів місцевого самоврядування певний відсоток. Слід би зробити й розмір орендної плати не меншим одного відсотка вартості землі, що береться в користування. Ці та інші пропозиції Головного контрольного ревізійного управління Кабінет Міністрів лобіюватиме у новій Верховній Раді.