Телефонували і в редакцію, не тільки мені додому. Жіночі голоси жалісливо розповідали, як їх спокусив “Пост-Шопінг”, і просили допомогти або хоча б поспівчувати.
Отакі розмови вела напередодні Всесвітнього дня прав споживачів, який відзначаємо сьогодні. Назвати цей день святом не можу. Тому що розслабитися не вдається. Увесь час потрібно бути насторожі, щоб не потрапити в халепу, — чи то в комп’ютерну базу даних якоїсь лукавої фірми, чи то в “обійми” базарних торговців підробленим або бракованим товаром. Тож кругову оборону споживачеві треба тримати постійно.
Рівно рік тому на одному з багатолюдних зібрань з приводу Дня прав споживачів почула, що ми з вами, шановні, споживаємо 60—80 відсотків шкідливих для здоров’я речовин з овочами й фруктами, 20—30 — з питною водою, 10—15 — з м’ясопродуктами й молоком. Щоправда, в Головному столичному управлінні в справах захисту прав споживачів переконані: не можна отоварюватися на стихійних ринках. Якби народ пройнявся цією ідеєю, то, запевняють працівники Головного управління, неорганізовані базарчики зникли б через відсутність клієнтури.
Однак люди в столичному місті стають свідомими споживачами повільно. “Покупець — як дитя мале”,— емоційно висловився нещодавно заступник голови Держстандарту Анатолій Воронков. Привід для такої репліки Анатолій Миколайович мав начебто дріб’язковий: публіка не вимагає товарні чеки, особливо на ринках у реалізаторів. Проте думка від маленького клаптика паперу, єдиного документа про покупку, який одержує в руки людина, логічно переходить у висновок: необачні й безтурботні самі себе наражають на шахрайство.
Оптимізму посеред нашого дикого ринку додає хіба що надія: навчимося таки поважати себе, споживачів. Не ловитися на гачок закордонних рекламних трюків, як із “Пост-Шопінгом”. Не облизуватися на красиві коробочки й баночки з імпортною косметикою, які пропонують численні фірми-конкурентки. Не розвішувати вуха, слухаючи солодкаву рекламу про чудодійні ліки від тисячі хвороб. Краще бути недовірливим і вередливим покупцем.
Отож Всесвітній день прав споживачів — це не свято. Це, скоріше, нагадування: будьмо пильними! Маємо будень для покупок, візитів до пралень, перукарень, ательє. Тобто для активних тренувань і опанування прийомів кругової самооборони. Ще й боротьби за права споживачів.
Київрада знизила ціни на хліб!
Подробиці — в наступному номері.