images


images
 Логотип видання 'Хрещатик'

images | | | | |        facebook новини в RSS-форматі номер в PDF-форматі
images
разделительная полоска
разделительная полоска
архів | документи | реклама | контакти
разделительная полоска
разделительная полоска разделитель
полоса
images images новини
images
20:00 |  Українцям заплатять за фейки в новинах
images images images
18:00 |  Безпритульні тварини стануть зірками фестивалю на Русанівці
images images images
16:00 |  Як працює сервіс оренди велосипедів "bike sharing"
images images images
14:00 |  "Велосипедом на роботу" замість авто або маршруток: киян закликають приєднатися до флешмобу
images images images
12:45 |  Триває Всеукраїнський конкурс на краще періодичне друковане видання для дітей та юнацтва
images images images
12:00 |  Під час Всеукраїнського свята подяки частково заборонять рух транспорту
images images images
10:00 |  У "Київводоканалі" презентували план із реконструкції Бортницької станції аерації
images images images
08:00 |  У Києві триватимуть традиційні сільськогосподарські ярмарки
images images images
06:00 |  На міжнародній конференції ДПП столиця представила проект з підвищення безпеки дорожнього руху в Києві
images images images
03:00 |  Думка оточуючих змушує людей економити
images images images
01:00 |  В Україну завітало "бабине літо"
images images images
22:00 |  Кілька порад для здорового хребта
images images images
20:00 |  Рослини мають свою нервову систему - вчені
images images images
18:00 |  В Україні вводять положення по періодичній підготовці професійних водіїв
images images images
16:00 |  Кияни зможуть безкоштовно помилуватися фіалками
images images images
images
украинские новости RSS канал новини RSS  |  всi новини
images
полоса

images images ДОКУМЕНТИ  
images
images Рiшення Київради
images
images Розпорядження
images
images Нормативно-правовi акти 
images
images Укази Президента України
images
images Постанови
images
images Накази
images
images Проекти
images
images Документи інших відомств
images

полоса

раделитель розцінки на рекламуРеклама
раделитель меню репроцентрКольороподіл/репроцентр
images меню государственные закупкиДержавні закупівлі
images

Бюджет Києва 2018 Бюджет міста Києва на 2018 рік
images
фото "Картка киянина". Інформаційна сторінка
images
фото Контактний центр
міста Києва - 1551
images
images
images
  images
images
images Роздiли :   стрелка   |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    
виходить у вівторок, середу, п‘ятницю images 21 вересня 2001 року, п'ятниця  №125 (1955) images
images
полоса
images
images
ПЕРША СТОРІНКА
images  
images
images
images
21/09/2001



images
Театр і ринок
images
Я ще добре пам'ятаю, як по радіо звучали передачі "Театр біля мікрофона", а в газетах публікувалися аналітичні статті типу "Місце театру в естетичному вихованні радянської людини". Та нині усе настійніше в двері стукає інше словосполучення: театр і ринок.

Українські храми Мельпомени, які колись прагнули бути духовними лідерами в суспільстві, тепер змушені виживати, як і вся інтелігенція в цілому. І справді, високими матеріями ситий не будеш. Та чи така вже безвихідна оця ситуація в країні, де на культуру витрачаються мізерні кошти: 0,8 відсотка з бюджету. Хоч як це дивно, але такої кількості (більше ста) театрів на утриманні держави не дозволяє собі жодна країна в світі. Отож замість того, щоб опікуватися закладами, котрі є гордістю нації, невеликі кошти розпорошуються на безліч підмостків, сцен (гарних і таких собі). Нонсенс, але провідні актори, знані на теренах колишнього СРСР і навіть у світі, не можуть гідно забезпечити сім'ю, економлять на їжі, перешивають старі костюми. Зважте: зарплата народного артиста нині коливається біля позначки п'ятдесят умовних одиниць, а прожитковий мінімум уже досягає сімдесяти. Зрозуміло, що в наявних умовах керівники театрів і режисери вдаються до різних форм заробітчанства. Національна опера не вилазить із зарубіжних гастролей. "Галопом по Європах" вона обійшла торік чотирнадцять країн і навіть добралася до Австралії. А в цей час у самому театрі різко падає мистецький рівень - немає своїх режисерів, здатних здійснити пристойну постановку опери чи балету. Директор Опери Петро Чуприна запросив для прем'єр цього театрального сезону кадри з Москви, тоді як більш-менш помітні особистості тікають зі стін його закладу на зарубіжні підмостки (Вікторія Лук'янець, Володимир Гришко).

Ми пишаємося, що вони наші земляки, просторікуємо про самобутність українських голосів. Але насолоджуються ними європейські чи американські поцінувачі, а не ми з вами. Бо кожен талант хоче їсти і жити в гідних його рангу умовах. От і виходить, що Опера, яка колись була флагманом вітчизняної сцени і збирала аншлаги на виступи всенародних улюбленців (Євгенії Мірошниченко, Миколи Огнєвого, Юрія Гуляєва, Бели Руденко, Дмитра Гнатюка), нині не може похвалитися жодним ім'ям, відомим пересічному українцеві. Єдина Валентина Степова, яка домоглася широкої популярності в рідних стінах, - попелюшка, бо до головних партій її не допускають і концерти не влаштовують.

Проте заробити класикою за кордоном таки цілком реально. А от що робити драматичним театрам? Мовний бар'єр для масштабних гастролей - суттєва перепона. Безперечно, на фестивалі їх запрошують. Але там публіка особлива, втаємничена. А от рядовий глядач хоче все розуміти дослівно. Доводиться пристосовуватись до потреб дня вдома. Російська драма, що донедавна була театральним київським гуру і створювала спектаклі високої мистецької ваги ("З життя комах", "Священне чудовисько"), сьогодні маніпулює запитами глядача, котрий прагне "хліба й видовищ". Художнє керівництво тренує в собі здатність відчувати бажання аудиторії і прислужуватися їй, не спонукаючи до зустрічної творчої роботи. Тому дедалі частіше з'являються сценічні історії з оголеними торсами і голими стегнами, де сентиментальність межує з непристойністю. Одна з актрис з жахом розповіла, як штатний режисер театру науськував її партнера: "Згадай про свій член, ти повинен усе робити, відчуваючи його". Тому сцени зваблення, роздягання й усього, що "нижче пояса", стали звичною практикою в художній мові колективу. Під це підведене навіть філософське підгрунтя. Художній керівник Михайло Рєзникович в одному із своїх театрознавчих есе посилається на вислів Товстоногова, що "ідея спектаклю закладена у глядацькому залові і, якщо митець прислухається до того, що хвилює людей, то йому стане ясно: що ставити і про що". Але як справедливо пише в публікації "Ігри затьмарення" ("Столичные новости") Марина Котеленець, чути час і чути публіку - різні речі. Нині в розумінні Російської драми це стало здатністю "відчувати в глядацькому залі невмирущу плебейську спрагу розваг: реготу, мильних бульок і сентиментальних сліз. І тоді вже важко збагнути, хто ким маніпулює - театр публікою чи вона ним. Касовий і масовий глядач стає основним аргументом і запорукою того, що театр існує". Ось до чого призвело бажання "лесиківців" створити театр, що вдало вписується в нинішні ринкові реалії. А щодо провінційних храмів Мельпомени, то сьогодні це просто жахлива історія. Нещодавно усіх, хто цікавиться сценою, шокувало повідомлення зі Львова. Митці театру імені Курбаса почали голодування. Вони протестують проти зарплати в 60 гривень, на яку, безперечно, й кота не прогодуєш. Найсумніше те, що "курбасівців" гірко ображає той факт, що їхнім колегам з театру "Воскресіння" дістається аж по 100-150 гривень, бо вони "улюбленці" міського бюджету.

І таких фактів зубожіння регіональної Мельпомени можна навести безліч. Де вихід? Думається, в умовах ринку державі треба пишатися не тим, яку кількість закладів вона утримує, а їхньою якістю. На бюджетні кошти повинні існувати лише театри, що мають статус національних та обмежене коло муніципальних. Тоді кошти платників податків не розпорошуватимуться на сто з лишком колективів, а зможуть належно утримувати кращих. І звання народного артиста теж має бути підкріплене відповідним окладом, хоча б як у народного депутата. Але, як на мене, то і це не дуже справедливо, бо нардепи приходять і йдуть, а народний артист - звання на все життя. І коли високий статус актора буде гарантований достойним рівнем життя, можливо, зросте його вага в суспільстві, а влада не буде так щедро ним кидатися, бо доведеться за це добряче розкошелитися. Хтось скаже: навіщо звання взагалі, але, гадається, для нашої ментальності воно рівнозначне західному поняттю "зірки" з відповідними гонорарами і повагою колег.

А що ж тоді робити не дуже знаменитим і щойно створеним театрам без державної підтримки? Для цього потрібно прийняти відповідний закон у парламенті. В Росії зробили експеримент на п'ять років: підприємцям, які вкладають кошти в розвиток мистецтва, надають суттєві привілеї щодо податків. Результат - у Москві нині театральний і кінематографічний бум. Завдяки спонсорам у Ленкомі оклади народних артистів сягають однієї тисячі американських доларів. Можливо, саме з цієї причини і наш бізнесмен Віктор Пінчук став меценатом останньої постановки "Фігаро" в цьому театрі (про що свідчить запис у програмці до спектаклю). Після появи українського закону про податкові пільги для меценатів і спонсорів кожен творчий колектив не битиметься за свій шмат від обезжиреного бюджетного пирога, а шукатиме грошовитого шанувальника і вже з ним налагоджуватиме свої стосунки. І з'являться новітні Терещенки і Шереметьєви. На світанку ринкових відносин була розхожою фраза, що людину найбільше спотворює маленька регулярна зарплата. Те ж саме можна сказати і про театри. Закордонний досвід засвідчує, що до мільйонних гонорарів пролягає нелегкий і голодний шлях. Артисти-початківці підробляють офіціантами, прачками, газетярами. І тільки виборовши в жорсткій конкуренції "місце під сонцем", досягають матеріальних статків. А у нас голодують як знаменитості, так і нездари. Театр в умовах ринку все ще працює за соціалістичною схемою розподілу благ. Отже, обов'язок влади: кинувши мистецтво в обійми ринку, створити відповідне законодавство для його розвитку.

Ліліана ФЕСЕНКО "Хрещатик"

прочитало 9062 человек      images  
images
images
images
images
Статтi по темi:
images  
images
images
images
images
21/09/2001 | Богемна Мімі. Так називали солістку Національної опери Катерину Стращенко ще у консерваторії
images

СПОЖИВАЧimages images
images
фото
За втрату багажу відповідає авіакомпанія

Останнім часом почастішали скарги від пасажирів на крадіжки речей з багажу в українських аеропортах. З валіз туристів зникають дорогі речі. Ми запитали у юристів, хто має відповідати за втрату багажу і як повернути майно...   дізнатися більше images



РЕЛІГІЯimages images
images
фото
Коли людина молиться, то біси ридають від горя

З прадавніх часів вважалося, що поряд з людьми живуть невидимі «ефірні» істоти, які через низьку щільність є незримими тінями. І це не міф, а реальність. Сучасні прилади зареєстрували цих невидимок в інфрачервоній і ультрафіолетовій частинах спектру. Учені на підставі досліджень зробили висновок, що енергетичні істоти мають природу, аналогічну кульовій блискавці, але поводяться, як розумні створіння, що вкотре підтверджує правильність Біблійських істин...   дізнатися більше images
images
images


images
© Редакцiя газети "Хрещатик".

У разi використання матерiалiв сайту,
гіперпосилання на www.kreschatic.kiev.ua обов'язкове.

Всi права на матерiали цього сайту
охороняються вiдповiдно до законодавства України,
зокрема про авторське право i сумiжнi права. WebAdmin
images images images
bigmir)net TOP 100 images



: 0.3371 sec